• Eric Titus

COVID Schedule Update/Horaire COVID


COVID Schedule Update

CANSA has signed a National LOU to extend the ATOS COVID Schedules until November 15, 2020 (or the publication date that most closely aligns with that date). Included is the option for each FIR to roll back into previous schedules or new schedules if desired. It is important to note that fatigue measures will be a part of any changes. Once decided, the RVP’s will consult with local management and make amendments as required.

The extension is designed to allow for each ATOS unit to develop a local schedule that is compliant with the following fatigue scheduling principles (if one did not already exist):

Except in an emergency and exclusive of shift handover time, ATOS operating employees shall:

  1. Not work more than 12 (twelve) consecutive hours;

  2. Not work more than 9 (nine) consecutive days;

  3. Have a minimum of one full calendar day off in any period of 10 (ten) consecutive calendar days;

*As we are still waiting on the Nav Canada Steering committee and Transport Canada to decide on the rest of the fatigue measures, Nav Canada will be ensuring that all previously agreed restrictions listed above are in place. When these other measures become available, I will let you know.

ATOS units who intend on returning to their pre-COVID schedules which satisfy the conditions listed above may withdraw from their current crew schedules with a minimum of 7 days’ notice or as agreed to between parties.

ATOS units who have reached a new local scheduling agreement (approved by GM/or Designate and the CANSA RVP/or Designated Representative) which satisfies the conditions listed above, may withdraw from their current COVID crew schedules by providing a minimum of 60 days’ notice (or earlier if mutually agreed) as outlined in Article 29.09 of the Collective Agreement.

In Solidarity,

James Walker

President CANSA/Unifor 1016

C: (204) 558-5016


Horaire COVID

L’ASNAC a signé une lettre d’entente nationale qui prolonge l’horaire COVID des ATOS jusqu’au 15 novembre 2020 (ou jusqu’à la date de publication qui se rapproche le plus de cette date). Chaque FIR a la possibilité de revenir à son horaire d’avant ou d’adopter un nouvel horaire si souhaité. Il est important de noter que les mesures de gestion de la fatigue devront être prises en compte dans tout changement. Une fois la décision prise, les VPR consulteront les directions locales et des modifications seront apportées si nécessaire.

La prolongation est conçue pour permettre à chaque unité ATOS d’élaborer un horaire local conforme aux principes de gestion de la fatigue qui suivent (si ce n’était pas déjà le cas) :

Sauf en cas d’urgence et compte non tenu des heures de prise en charge du poste, les ATOS préposés à l’exploitation :

  • ne pourront travailler plus de douze (12) heures consécutives;

  • ne pourront travailler plus de neuf (9) jours consécutifs;

  • devront avoir au moins une pleine journée de repos par période de dix (10) jours consécutifs.

*Comme nous attendons toujours que le comité directeur de Nav Canada et Transports Canada se prononce sur le reste des mesures relatives à la fatigue, Nav Canada veillera à ce que toutes les restrictions précédemment convenues ci-dessus soient en place. Lorsque ces autres mesures seront connues, je vous en informerai.

Les unités ATOS qui ont l’intention de revenir à un horaire pré-COVID qui satisfait aux conditions énumérées ci-dessus peuvent se retirer de leur horaire d’équipe actuel sur préavis d’au moins 7 jours ou comme convenu entre les parties.

Les unités ATOS qui ont conclu un nouvel horaire local (approuvé par le GG ou son représentant désigné et par le VPR ASNAC ou son représentant désigné) qui satisfait aux conditions énumérées ci-dessus, peuvent se retirer de leur horaire d’équipe COVID actuel sur préavis d’au moins 60 jours (ou plus tôt si les parties en conviennent), comme le prévoit l’article 29.09 de la convention collective.

Solidairement,

James Walker

Président, ASNAC, section locale 1016 d’Unifor

Cell. : (204) 558-5016

1 view